Lilleman – varför det gick som det gick

Jag läste det här (länk) efter att artikeln cirkulerat på facebook idag. Tydligen har jag ställt till det enormt genom vara hemma med lilleman under inskolningsperioden utan hans mor närvarande. Jag har nämligen förstört honom mentalt. Det är ren tur att jag inte också skadat honom fysiskt eftersom jag tydligen har sämre känsel i fingertopparna än alla kvinnor runt omkring mig och därför lätt kan dra hans axlar ur led – varken jag vill eller inte.

Tydligen hade det till och med varit bättre för alla om vi skaffat barnflicka (det framgår inte av artikeln om detta tips även gäller boende i Knutby med omnejd).

Jag läser också att jag inte har 180 graders synfält och därför inte kan se bakom ryggen. Jag som är teknisk ingenjör undrar stilla vart det synfältet i såfall är centrerat på de kvinnor som ser bakåt. De måste ha en jobbig vardag när de inte tittar på barn bakom ryggen.

Jag hör dessutom inte på skriket om lilleman är trött, hungrig, kall, törstig, varm, sjuk eller på väg att bli galen. Det gör tydligen kvinnor. Minsta lilla nyans uppfattas och analyseras i innerörat. Men här har jag sedan tidigare ovetandes utvecklat ett system. Jag trodde bara att jag hade sunt förnuft, men nu inser jag att det är mitt undermedvetna som försökt släta över ett graverande handikapp.

Mitt system:
Kan något av nedanstånde besvaras med ”JA” när lilleman skriker?

  • Har han ramlat? Blöder han någonstans? Sitter han på golvet och håller sin lilla hand över en begynnande bula? Står hans äldre bror bredvid honom med en hammare i handen och ser lurig ut?

    • Orsak: Han har ont.
    • Åtgärd: Lyft upp honom, trösta, avled, bryt inte axlarna ur led på honom.
    • Var det längesedan han drack något?
      • Orsak: Han är törstig.
      • Åtgärd: Ge honom något att dricka, bryt inte axlarna ur led på honom.
    • Är det dags att äta?
      • Orsak: Han är hungrig.
      • Åtgärd: Tillhandahåll passande föda beroende på vilken måltid det gäller, bryt inte axlarna ur led på honom.
    • Är det kallt eller känns barnet kallt?
      • Orsak: Han fryser.
      • Åtgärd: Gör det varmare eller tillhandahåll en filt alt. mer kläder, var noga med att inte bryta axlarna ur led på honom.
    • Är det varmt eller känns barnet varmt?
      • Orsak: Han är varm.
      • Åtgärd: Tvärtom mot ovan förutom det där med axlarna. Det är fortfarande inte ok att bryta axlarna ur led på honom.
  • Är det dags för honom att sova?
    • Orsak: Han är med största sannolikhet trött.
    • Åtgärd: Lägg honom i sängen och låt honom sova. Här är det otroligt viktigt att inte bryta axlarna ur led på honom. Det leder till störd nattsömn för hela familjen.
  • Är han sjuk?
    • Orsak: Han är sjuk.
    • Åtgärd: Vårda honom enligt alla konstens regler och utan att bryta axlarna ur led på honom.

Jag har tyvärr ingen punkt för ”på väg att bli galen”. Men där finns det ju tydligen inget att göra ändå. Tåget har gått nu så att säga.

Så förlåt lilleman – du är härmed fucked for life…

1 tanke på “Lilleman – varför det gick som det gick

  1. Som adoptivmamma gissar jag att jag, enligt professorn, är en nästintill lika j-a kass som förälder som du. Men ja – mitt system ser ut som ditt ovan ungefär. Tycker det fungerar utmärkt och hittills lever sonen och har inte heller några axlar ur led. Bra, för övrigt att du betonar detta vanliga beteende!

Lämna en kommentar